دسترسی

رژیم غذایی و تغذیه

بایگانی مقالات دانش نامه ورزشی دکتر سجاد عارفی نیا مرجع ورزش ایران

دسته بندی: رژیم غذایی و تغذیه

مقالات علمی و کاربردی سجاد عارفی نیا

Sport Science

رژیم غذایی و تغذیه

در دسته رژیم غذایی و تغذیه به مفاهیم درست علمی و کاربردی رژیم غذایی و تغذیه و باورهای اشتباه و درست تغذیه آشنا خواهید شد.

رژیم غذایی و تغذیه از جمله موارد مهمی است که برای حفظ سلامتی و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها بسیار اهمیت دارد. انتخاب رژیم غذایی مناسب بر اساس اهداف مختلفی مانند کاهش وزن، افزایش عضلات، حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زندگی افراد داشته باشد. در این مقاله به معرفی انواع اهداف، روش‌ها، مزایا و معایب رژیم غذایی و تغذیه می‌پردازیم.

اهداف مختلف رژیم غذایی و تغذیه:
1. کاهش وزن: افرادی که با مشکل اضافه وزن یا چاقی مواجه هستند، ممکن است به دنبال رژیم غذایی مناسبی برای کاهش وزن خود باشند.
2. افزایش عضلات: ورزشکاران و افرادی که به دنبال افزایش عضلات و بهبود قدرت فیزیکی خود هستند، نیاز به رژیم غذایی با مقدار بالای پروتئین و کربوهیدرات دارند.
3. حفظ سلامتی: برخی افراد به دنبال رژیم غذایی مناسبی برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها هستند.
4. مدیریت بیماری‌ها: برخی افراد با بیماری‌های خاص مانند دیابت، فشارخون بالا و یا کلسترول بالا نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند.

روش‌های مختلف رژیم غذایی و تغذیه:
1. رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات: در این رژیم غذایی، مصرف کربوهیدرات‌ها به حداقل می‌رسد و مقدار بالایی از پروتئین و چربی‌های سالم مصرف می‌شود.
2. رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات: در این رژیم غذایی، مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل بالا بوده و مصرف گوشت و محصولات لبنی به حداقل می‌رسد.
3. رژیم غذایی پروتئینی: در این رژیم غذایی، مصرف پروتئین‌های حیوانی و گیاهی به مقدار بالا می‌رسد و مصرف کربوهیدرات به حداقل می‌رسد.

مزایا و معایب رژیم غذایی و تغذیه:
رژیم غذایی و تغذیه مناسب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی و کیفیت زندگی افراد داشته باشد. مزایای این رژیم‌ها شامل کاهش وزن، افزایش انرژی، بهبود عملکرد مغزی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و بهبود سلامتی عمومی است. اما این رژیم‌ها ممکن است با معایبی همراه باشند مانند کمبود مواد مغذی، محدودیت‌های روانی، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها و یا اختلالات گوارشی.

به طور کلی، انتخاب رژیم غذایی و تغذیه مناسب بر اساس اهداف شخصی و وضعیت سلامتی فرد بسیار اهمیت دارد و بهتر است قبل از شروع یک رژیم غذایی، نظر متخصص تغذیه گرفته شود.

تمام رژیم های غذایی

5:2 رژیم غذایی

رژیم های اسیدی

رژیم ضد التهابی

رژیم غذایی بدون کازئین

رویکردهای غذایی برای توقف رژیم غذایی فشار خون بالا

تفاله انگور

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی پر کربوهیدرات

رژیم غذایی پرچرب

غذاهای با شاخص گلیسمی بالا

رژیم غذایی با پروتئین بالا

محدودیت انرژی متناوب

روزه متناوب (IF)

خوردن شهودی

فروکتان های نوع اینولین

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم کم لبنیات

رژیم غذایی کم چربی

رژیم غذایی کم FODMAP

رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای با شاخص گلیسمی پایین

رژیم کم نیکل

رژیم غذایی کم پروتئین

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم MIND

OMAD و 20:4 روزه متناوب

رژیم غذایی همه چیزخوار

محلول های آبرسانی خوراکی

تغذیه بیش از حد

رژیم پارینه سنگی

رژیم غذایی پسکاتاریا

روزه طولانی مدت

رژیم غذایی محتاطانه

روزه ماه رمضان

محدودیت سدیم

رژیم غذایی با کربوهیدرات خاص (SCD)

رژیم غذایی با محدودیت نشاسته و ساکارز

رژیم گیاهی

رژیم غذایی غربی

رژیم روزه متناوب 16:8

16:8 روزه متناوب اغلب برای کاهش چربی استفاده می شود. پروتکل 16:8 نوعی روزه داری متناوب است (که در ادبیات علمی به عنوان غذا خوردن

بیشتر بدان ←
مرجع آموزش ورزش ایران ، ثبت نظر همکاری درآمدزایی
گزینده مقالات تازه
سجاد عارفی نیا سایت رسمی دکتر سجاد عارفی نیا متخصص سیستمهای پیشرفته تمرینی آموزش مربیگری برنامه نویسی ورزشی مرجع آموزش ورزش ایران سایت سجاد عارفی نیا

کاملترین آموزش علمی رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک اغلب برای کاهش چربی استفاده می شود. رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات را محدود می کند و باعث افزایش مصرف چربی با مقدار متوسط ​​پروتئین می شود. کربوهیدرات ها معمولاً به 50 گرم در روز محدود می شوند. برای کمک به کاهش وزن، کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت و به عنوان مکملی برای صرع مقاوم به درمان استفاده شده است.

Continue reading

سجاد عارفی نیا سایت رسمی دکتر سجاد عارفی نیا متخصص سیستمهای پیشرفته تمرینی آموزش مربیگری برنامه نویسی ورزشی مرجع آموزش ورزش ایران سایت سجاد عارفی نیا

رژیم پروتکل خود ایمنی (AIP)

رژیم پروتکل خود ایمنی (AIP) اغلب برای بیماری خود ایمنی استفاده می شود. این رژیم توسعه رژیم پارینه سنگی – یک رژیم غذایی حذف چند مرحله ای است که برای کاهش علائم بیماری های خود ایمنی استفاده می شود. این بر اساس این تئوری است که غذاهای خاص باعث التهاب یا ایجاد یک میکروبیوم روده نامتعادل می شوند. چند مطالعه بدون برچسب و کنترل نشده حاکی از بهبود کیفیت زندگی، فعالیت بیماری IBD و نشانگرهای التهابی است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

Continue reading

سجاد عارفی نیا سایت رسمی دکتر سجاد عارفی نیا متخصص سیستمهای پیشرفته تمرینی آموزش مربیگری برنامه نویسی ورزشی مرجع آموزش ورزش ایران سایت سجاد عارفی نیا

رژیم غذایی سندرم روده و روانشناسی (GAPS)

رژیم غذایی سندرم روده و روانشناسی (GAPS) اغلب برای سلامت مغز و سلامت روده استفاده می شود. یک رژیم غذایی حذف چند مرحله ای است که توسط پزشک برای درمان اختلال طیف اوتیسم (ASD) پسرش ایجاد شده است. رژیم بر اساس این تئوری است که غذاهای خاص باعث ایجاد میکروبیوم روده نامتعادل یا “نشت روده” و اختلالات خلقی می شوند. علیرغم گزارش های حکایتی در مورد بهبود رژیم غذایی، هرگز به طور رسمی مورد تحقیق قرار نگرفته است.

Continue reading

سجاد عارفی نیا سایت رسمی دکتر سجاد عارفی نیا متخصص سیستمهای پیشرفته تمرینی آموزش مربیگری برنامه نویسی ورزشی مرجع آموزش ورزش ایران سایت سجاد عارفی نیا

رژیم روزه متناوب 16:8

16:8 روزه متناوب اغلب برای کاهش چربی استفاده می شود. پروتکل 16:8 نوعی روزه داری متناوب است (که در ادبیات علمی به عنوان غذا خوردن با محدودیت زمانی شناخته می شود) که شامل پرهیز از کالری به مدت 16 ساعت در روز و سپس غذا خوردن در یک بازه زمانی 8 ساعته است. پنجره غذا خوردن می تواند در هر نقطه ای از روز رخ دهد، اما بسیاری از مردم بین ساعت 12 بعد از ظهر تا 8 شب غذا خوردن را انتخاب می کنند.

Continue reading

سجاد عارفی نیا سایت رسمی دکتر سجاد عارفی نیا متخصص سیستمهای پیشرفته تمرینی آموزش مربیگری برنامه نویسی ورزشی مرجع آموزش ورزش ایران سایت سجاد عارفی نیا

یوهیمبین Yohimbine

یوهیمبین Yohimbine به دلیل خواص چربی سوزی و فواید آن برای اختلال عملکرد جنسی مردان ترویج می شود. اگرچه یوهیمبین موثر است، عوارض جانبی ممکن است شامل اضطراب، عصبی بودن و افزایش ضربان قلب باشد و دوز گزارش شده یوهیمبین در بسیاری از فرمول های مکمل با دوز واقعی مطابقت ندارد.

Continue reading

سجاد عارفی نیا سایت رسمی دکتر سجاد عارفی نیا متخصص سیستمهای پیشرفته تمرینی آموزش مربیگری برنامه نویسی ورزشی مرجع آموزش ورزش ایران سایت سجاد عارفی نیا

سلنیوم Selenium

سلنیوم Selenium اغلب برای ایمنی و بیماری های عفونی استفاده می شود. یک ماده معدنی ضروری که به دلیل قابلیت های آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است، بخشی از برخی از آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند گلوتاتیون را تشکیل می دهد تا اثرات محافظتی ایجاد کند. با این حال، مصرف بیش از حد مورد نیاز، می تواند باعث آسیب اکسیداتیو شود و ممکن است پیش دیابت باشد.

Continue reading

مقالات تازه

کاملترین آموزش علمی رژیم کتوژنیک
رژیم پروتکل خود ایمنی (AIP)
رژیم غذایی سندرم روده و روانشناسی (GAPS)
رژیم روزه متناوب 16:8
یوهیمبین Yohimbine
سلنیوم Selenium
زد ام ای ZMA
آرژنین Arginine
پروتئین وی Whey Protein
کازئین Casein
کافئین Caffeine
7،8-دی هیدروکسی فلاون
7-کتو DHEA
5-HTP
1،3-دی متیل آمیل آمین
ماشین حساب سیستم هرمی پرس سینه
ماشین حساب 5/3/1 برنامه نویسی پاورلیفتینگ
ماشین حساب آزمون PT نیروی هوایی
ماشین حساب چربی بدن نیروی دریایی آمریکا
ماشین حساب شاخص توده بدون چربی FFMI

بررسی مقالات

در بخش مقالات علم خود را رشد دهید.

دسترسی به فهرست مقالات

مرجع ورزش ایران مرکز خدمات ورزشی ایران دکتر آس با سجاد عارفی نیا

Get in touch today and receive a complimentary consultation

ready to take your business to the next level by Sajad Arefinaia

سبد خرید

با من، علمی-درست-هدفمند تمرین کن!

ورود

حساب کاربری نداری؟

حساب کاربری
مقالات
0 items سبدخرید
فروشگاه
مِنیو